Wednesday, April 20, 2011

keindahan hidup

salam keroncong buat kwn2 aku yg kesedihan dan kecewa. hehe

kali ini aku menulis demi membuktikan aku bukanlah se-tiada perasaan seperti yang kalian sangkakan. aku juga bisa mengasihi dan mengasihani kalian cuma tak bisa menunjuknya(bukaN TAk mahu, cuma susah...). hahaha

nah, bacalah... aku yakin sedikit sebanyak akan terubat jua sikit luka di hatimu itu wahai pet2 kesayanganku.. hehe

"kemenangan hari ini bukanlah bererti kemenangan hari esok.
kegagalan hari ini bukanlah bererti kegagalan esok hari..
hidup adalah perjuangan tanpa henti-henti..
usah kau menangisi hari kelmarin.
tak ada yang jatuh dari langit dengan cuma-cuma,
semuanya usaha dan doa.
penasaran hati hari ini bukanlah bererti kebenaran saat nanti, kebenaran bukanlag kenyataan...
hidup adalah perjuangan bukanlah arah arah dan tujuan"

"hadapi dengan senyuman semua yang terjadi biar terjadi,
hadapi dengan tenang jiwa, semua akan baik-baik saja.
bila ketetapan tuhan sudah ditetapkan tetaplah sudah..
tak ada yang bisa merubah dan takkan bisa berubah,
relakan saja lah ini bahwa semua yang terbaik..
terbaik untuk kita semua, menyerahlah untuk menang."

kedua2 perenggan di atas adalah nyayian dewa atau dewa19. nikmatilah lagunya. hakmilik lagu berkenaan adalah milik dewa19. aku hanya peminat yang tidak cuba meraih keuntungan dari lagu itu. cuma sekadar berkongsi. (disclaimer)..

senyumlah selalu, biarlah kau putus cinta kah apa, biarlah dia mengatakan dia tak pernah mencintai kau, apa kau hendak kecewa sangat kawan? bunga bukan sekuntum. senyumlah beb! wacha! haha

senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain tersenyum jua. waddup brahh!

Thursday, March 3, 2011

ber-lol-ling

salam para troopers berterjunan....

aku kini obses dengan para troopers. dahulu aku obses dengan pasukan khas tentera laut. namun itu semua bukan persolan mahupun isu yang ingin aku bangkitkan..

aku sekali lagi ditimpa kesialan melampau. ditambah tekanan melampau juga. inilah kesan kegagalan mengurus masa dan kemalasan melampau. namun sisi pelawak aku tetap menguasai emosi aku. lantas aku bisa ketawa dan membuat lawak walaupun sebelum tidur aku memaki dan murung selalu. lalu aku sempat bermonolog berkenaan tips kehidupan untuk mengelak tahik berlaku(tips in life to avoid shit happens).

1 jangan terlalu baik. ketika senang, wallahi banyak kawan ada. ketika tahik, susah nak melawak dengan kawan sekalipun. jadi, benarlah kata nasihat melayu... buat baik berpada2, buat jahat jangan sekali. jika ada kwn yg tenang dan membantu hengkau setakat mampu, jangan lupakan kwn yg itu. itulah kawan.

2 jangan berbuat jahat, lebih tepat jangan menghina org cacat. apapun kelebihan akibat dimaki ada pada mereka. percayalah, sangat pantas balasan mendatang.

3 sedia maafkan tahik yang kwn anda lemparkan pada anda jika tidak melampau. paham2 sendiri lah ya. tenuk2 dan zebra2 aku pun dah lama paham.

4 jangan abaikan mak bapak. ini tidak ada kena mengena tapi disebabkan aku terlalu syg makbapak aku, ini lah hasil nukilanku. juga jaga adik beradik tidak kisahlah hengkau adik ataupun abang.

arakianlah singkat nukilanku. jangan lupa DIA dan jangan jauhkan diri dari Penciptamu.

p.s- I still love u



senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain tersenyum jua. waddup brahh!

Tuesday, February 22, 2011

sakit hati

salam sejahtera dariku buat kalian.....

entri aku memang menyeramkan sehingga bulu keting dan bulu ketiak kalian pasti gugur membacanya.... korek? opkos korek wan!

aku bukan mahu menerangkan apa maksud sakit hati, mahupun mahu menceritakan alkisah diriku tersakit hati. aku yakin cerita sakit hati amat membosankan. whhai? entah kenapa, entah mengapa bersahaja aku menaipnya.

tapi kawan-kawan sekalian, bersahaja juga aku menceritakan insiden hebat. bahkan sehebat shinjuku incident. wiwitt!

tepat jam 12 pagi minit 20, aku menerima panggilan video. aku sahut kerna di fikiranku banyak insan tidak ku kenali tidak berpuas hati dengan tingkah laku lelucah aku.
zapp! ada gambar gay berjambang, berbangsa sikh dan membuat muka comel. sepanjang hidup aku, belum pernah manusia, tenuk, zebra, cengkerik mahupun jiran-jiran membuat perangai sebegitu rupa. aku hampir muntah lalu ter-off hp!

lantas ku hidupkan semula telepon bimbit dan secepat sepantas pelesit, gay hodoh itu menghantarkan mesej. "zulina, sudah lama ya. sy pekak. benar ya".... bodoh punya gay, aku memerlukan hampir 20 minit menghadam mesej yang ingin disampaikannya. rupanya gay bodoh itu tidak mampu menulis dan pastinya karangan beliau jauh parah dibandingkan dengan aku. sangat parah, noktah!

aku membalas, dengan penuh kebakuan. "wahai jakun, dari manakah anda memperoleh nombor telefon aku? adakah engkau bodoh pekak tidak menjawab panggilan aku?"
lalu dibalasnya "aku pekak benar sy". bodoh punya gay, haram aku tidak faham. tidak melepasi lima minit, ada lagi panggilan video dari gay itu. aku sahut di hadapan sekutu2 aku. akhirnya aku paham, gay bodoh itu :
1. tidak faham bahasa melayu, mungkin sekolah x cukup. entah, aku tidak peduli.
2. perasan comel atau perasan ayu. padahal pendapat aku, sikh banyak hensem, dia seorang sahaja pelik.
3. fizikalnya dia seorang cacat pendengaran. lalu aku paham semuanya....

hm.... aku maki lagi. "engkau gay kah? homoseksual? aku benci la homo macam engkau. dari mana engkau dapat nombor aku??" dibalasnya.... "u jeles sy". adoi! sakit jiwa! jiwa kacau! mangsanya aku. siap mms padaku gambar peace comel. bodoh bodoh. aku jiwa kacau sebab ada gay bodoh mcm dia. senang cerita aku hantar mesej akgir penutup yang keras. yakni, aku taip: "sila pergi mampus dan jangan ganggu hidup aku. kalau aku dapat waima satu mesej dari engkau, aku carik kau sampai ke lubang cacing dan engkau boleh bergay-mesra dengan kaki aku di muka kau"

alhamdulillah gay bodoh itu paham. ah sudah, aku mahu korek telinga. papai!

senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain tersenyum jua. waddup brahh!

Sunday, January 16, 2011

hipokrasi dalam pandangan menutup garisan(coverline)

salam pensepak sepanas api mambara buat aku yang super malas.

salam tahun baru.
tahun baru hijrah dan tahun baru sekular.

salamat menyambut thaipusam, ponggal(susu mlimpah) dan segala perayaan buat masyarakat majmuk di malaysia.

hendak dibuat cerita, kita semua pasti ada satu masa yang kita terlepas pandang, buat atau cakap. senang diperkatakan yang kita semua pernah kantoi. kantao apa? terserah pada kita mahu ingatkan. aku sendiri boleh dikategorikan selaku makhluk kaki sembunyi jejak pun pernah pecah tembelang. hahaha

jangan risau, aku akan berkongsi dengan kalian zebra2 dan tenuk cara am kaberlain... haha

1. kalau anda terjatuh depan gadis2, buat2 lah pengsan atau mcm kena strok. mereka pasti kesian atau panik sampai lupa kemaluan anda jatuh di hadapan mereka

2. kalau terjatuh depan jejaka2 macho mcm aku, buat2 la terlalu marah maki2 batu ka jalan ka, mereka pasti terdiam memerhati kegilaan anda, eh! kemarahan anda lalu lupa mahu ketawakan sakankan anda.

3. kalau lambat dtg kelas, sila palitkan minyak itam kat tangan dan muka sikit2 dan kata tukar tayar. sangat meyakinkan. malangnya ini cuma sekali satu sem sahaja dapat diguna pakai.

4. kalau tidak cukup wang, tapi mahu berdating sekejap anda boleh bawak bekal dari rumah dan duduk di waterfront sambil menjaga maruah dan agama di hadapan org ramai dan khabarkan pada pasangan anda bahawa mak anda yang bekalkan dan kirim salam.

5. tengah dok renung awek tiba2 kantoi, sila buat muka sedih dan katakan yang muka dia mirip adik angkat awak yang da mati. kalau sempat mintak nomor tepon.

6. jatuh cinta dengan adik kawan? berat tu!! tapi cakap saja dengan muka serius ala2 seru jin yang anda ambil berat hal ehwal kawan anda termasok familinya. kalau sudah bercinta, senang kata bersedia dicaci member2 la. haha

7. tengah maki bos? bos ada di belakang. jangan panik. buat muka marah dengan sebut nama bos anda tapi katakan yang itu jiran anda yang da 3tahun bjiran tapi masih dengki.

8. tengah berpesbuk tapi bos lalu depan, jangan panik! sila buka webpage lhdn.gov awal2 dan kalau bos lalu terus pangkah atau kecilkan laman pesbuk dan buat muka mcm berat memikirkan cukai. jangan lupa, bos anda juga pembayar cukai! haha

9. terkentut depan member? mengaku saja! kalau depan awek2, buat2 kata parit kat tepi, depan atau blakang tu busuk sampai bau naik. haha

10. balik lambat rumah sampai mak bapak, bini merajuk marah? bekalkan kain pelikat dan kopiah. pastikan da sapu minyak atar. sebelom masuk rumah pastikan da pakai kainpelikat dan kopiah. kata kawan kat surau ajak borak sebab lama sangat tak berjumpa. perkataan surau dan masjid da mampu menyejukkn hati org tersayang. kalau da tiap malam, anda mmg patut kena maki. haha

sekian buat masa terkini. nanti ada lagi sambunga(andainya aku terlebih kromosom kerajinan)

p.s-i love u



senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain senyum jua. waddup brahh!