Thursday, May 27, 2010

apakah?

aku mulakan mukadimah dgn al-fatihah. slain jd pbuka kata, al fatihah buat anak2 palestin yg mati syahid, ahli2 famili aku yg da pegi, nenek n pakcik n ayah sahabat2 aku yg baru pegi menemui MAHA BESAR MAHA PENYAYANG.

ok, kembali ke mulut kurang hajar yakni mode asal. ya Ampun, betapa malasnya aku menulis sejak kebelakangan ini. tiap-tiap hari aku escape kelas arab yang baru kini aku sedar patut aku habiskan tahun junior aku.

hidup aku teramat bahagia d bilik sejak kebelakangan ini juga. makan selepas itu baca novel seram sambil guling2 atas tilam empuk dan sejok. oh, bilik aku anehnya sentiasa sejuk sejak kebelakangan ini, berkemungkinan besar dipengaruhi cuaca dan hantu2 jin2 yg aku suap tiap hari dengan asap2 lemak lemau manis berkrim digemari pondan2.

bulan 6 ini sungguh indah, buat apa sambut valentine bodoh itu kalau wujudnya musim indah bulan jun? setiap minggu mulai 6jun sehingga hujung bulan aku akan berlagak seperti Tan sri. almaklum aku ini mendapat sambutan dijemput ke kenduri berpintal2 mengalahkan tenuk2 tapir2 yg telah aku latih menjadi ikon zoo Taiping yg berjaya.

Tahniah dan beribu-ribu doa bahagia kupohon pada Ilahi dan kuucapkn buat Sazlina a.k.a lin, wan khalid a.k.a wan malas mandi, kawan baikku merangkap kuncu2 lanun jahat skolah dulu si awg mahathir a.k.a boy manok dan pasangannya(bakal) yakni spupuku si dayang hasmah abg indi a.k.a ateh dan kawan2 lain. malas aku nak sebut sekor2 sebab ada lebih sepuluh org lagi. apapun, tahniah buat kalian. andai kalian perlukan gambir sarawak, aku beri diskaun kalian. haha

di syahdu terkenangkan saat sahabat2 saudara2 aku nikah, aku jua terbit perasaan ingin merasa. tanpa segan silu walaupun berkemaluan besar, eh malu besar! silap, dgn malu2 besar aku terus menelefon ibuku.

(perbualan dalam bahasa melayu serawak pekat, jadi aku translasikan buat kalian!)

ibu yg chanteque: nape call? nak duit ka? kan da bank in semalam?
aku yg kashaque: eh, ibu! bukan la, nak sharing caring jahh
ibu yg chanteque: mari!
aku yg kashaque: lin kirim salam, ateh anak sedara ibu nak kawin da dgn si boy manok, sy tak kawin g?
ibu yg chanteque: (lepas mjwb salam lin) yakah? ibu tau da, umo 24 ni umo menggatal pemuda pemudi, awak nak sgt kawin ka?
aku yg kashaque: haha... ikut nafsu nak sajarhhhh... tp ikut ati xnak lg. blum puas enjoy!
ibu yg chanteque: amboi! nak enjoy, kalu ada anak dara org bunting, ibu potong 'tutttt' awk biar jd cheng ho k!
aku yg kashaque: haha. ibu, potong yg tu mmg mati la kan sy? ibu makan da?
ibu yg chanteque: dah, ehhh!!
si bongsu: bg.zul!! ada beli baju aizat ka??


maaf, pbualan tak mampu diteruskan sebab si bongsu adikku telah merampas dan memaksa aku berborak sambil mengutuk2 jiran2 dan ex aku yg sentiasa menyibuk nak tau pasal idup aku walaupun dia da kawin ngan polis.

apapun, kalian tenuk2 tapir2 jgn salah anggap. aku jua seperti yg lain mahu kahwin dan membina keluarga(iya ka?). malangnya aku ni bersekolah agama kristian sejak 5tahun sampailah 19tahun. agaknya aku da terpengaruh dgn brother2 dan sisters2 roman catholic yg x kawin tu. bezanya aku tak menyembah mereka. bezanya dalam pikiran aku penuh dengan kehendak menjelajahi dunia, merasai makanan2 halal seluruh dunia dan melihat seni2 artistik gaya mempertahankan diri seluruh dunia. aku lebih ingin mahu menikmati semua itu. ditambah lagi perjalanan aku masih jauh. terlalu jauh mahu memikul komitmen alam perkahwinan.

berkahwinnya aku bermaksud aku akan mengekang dan menggari segala kegilaan aku mengigit tenuk2 tapir2. zebra pun akan mentertawakan aku. berkahwinnya aku bermaksud secara amnya aku akan jadi suami dan bapa terhebat seantaro. hehe

perkahwinan di mata aku adalah semulia2 seindah2 perbuatan. malah dari sisi agama, perkahwinan dipandang seolah membina masjid, harus dijaga diperindah diperbanyakkn solat di dalamnya. betapa pentingnya perkahwinan itu!

aku doakan shabat2 saudara2 aku sedar akan hakikat itu dan jagalah perkahwinan kalian. aku takkan doakan kalian bahagia ke anak cucu kerna aku risau dimakbulkan doa aku, bila kalian dah bercucu terus bercerai berai! jadi aku doakan kalian bahagia kekal bersama sehingga ke izrail menyeru kalian ke alam barzakh dan smoga di syurga kalian bersama jua(kalau masuk syurga la k).

juga trima kasih buat kalian kerna membekalkan aku makanan pada hari persandingan kalian.

tahniah tahniah tahniah!!!
makan makan makan!

dimulakan dgn al-fatihah, kututup dgn tasbih kifarah~

p.s- aku x belikan baju untuk sibongsu sbb aku xda duit dan telah kubuatkan dia lupa dgn mengutuk2 kucing jiranku yg hobinya beranak kat bumbung dpn bilik aku.

senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain tersenyum jua. waddup brahh!

Saturday, May 8, 2010

Paling Disayangi~

aku mulakan mukadimah aku ini dgn senyuman selebar kambing, 24 tahun dan 2 bulan lebih aku hidup di dunia ini, setahu aku hanya satu kasih sayangku yg kekal sehingga kini sejak lahir dan akan kekal sehingga aku mati. andai aku mati sekalipun, aku harap aku akan terus kekal mengingati sayangku buat satu insan yakni ibuku! maaf ya tenuk2 dan tapir2, aku sayang kalian jua namun sayangku pada kalian lagsung tak setanding dibandingkan sayangku terhadap ibuku.

pasti yang alim ulama akan menengking aku dan mengetuk2 kepala aku dengan kayu siling sampai patah kerna akan menuduhku kufur dan taksub kerna cinta sayang yg kekal hanya buat Allah S.W.T.

aku hanya mampu katakan mintak maaf buat ustazku kerna aku mematahkan kayu siling beliau kerna aku tak sengaja dibakar api kemarahan, ustaz, lain kali jangan ketuk kepala org malaysia apatah lagi melayu seperti aku. pantang main kepala ya ustaz, nasib baikla beliau punya kayu siling dipatahkan. kalau aku mampu terbakar umpama super seiya ke-4, akan aku lipatkan ustaz itu mcm memerang melipat baju dan menjilat bulu kaki.

hahaha... ustaz, sy x bmaksud apapun. maafkan sy. apapun, ramai slalu tersilap, bila aku kata kasih sygku, cintaku buat ilahi adalah atas segala cinta di dunia. tp jgnlah kalian membandingkan cinta kalian sesama insan dengan cinta buat ilahi. bukankah itu menyesatkan bila mbandingkan cinta buat Pencipta dan cinta sesama insan? tenuk2, jgnlah kalian risau semua ini... yang penting, SAYANGILAH IBU ANDA.

setiap hari aku menyayangi ibuku, setiap hari adalah hari ibu cuma aku cuma ingin bersama anak2 di seluruh dunia mengiktiraf hari ibu dengan rasminya!

Ibu, kamek syg kitak. kmk mintak ampun atas segala kekasaran dan kesilapan kmk. malangnya kmk sikpat meluk cium ktk tiap ari tegal kmk tok d sberang laut, ktk nun d sebelah sinun. tunggu la kmk jd superman, mun dak jadi ironman, dpt terbang tiap pagi ngagak ktk kakya tiap mlm bloya ngan ktk dpn2. tp, ya la tek nak, dpt2 pun nyadi pelatih tapir sarkis jak tok. haha

Ibu, saya syg awak. saya minta maaf atas sgala kekasaran dan kesilapan saya. malangnya saya tak berkemampuan memeluk dan mencium ibu setiap hari sebab saya di sini dan awak d seberang sana. ibu tunggula bila sampai saat saya dapat jadi superman kalau tidak pun ironman, dapatla saya terbang setiap pagi jumpa ibu dan cium ibu, malamnya pula terbang lepak bergosip dgn ibu berdepan(boring asyik telefon). tapi ibu, apa la daya, mampu jadi pelatih tapir sarkis saja saya mampu. haha... apappun, love u mum! anda lah ibu terhebat dan tercantik d dunia!!!

kawan2 sekalian, kita harus menikmati masa2 bermutu bersama ibu kita. jgn sampai dah terlepas baru kita nak menyesal dan apa2 jahhh~ bawah ni adalah nukilan ntah siapa tp aku da simpan dalam email aku 4 tahun da sbb aku sangat terharu membacanya~ sila baca!! woot woot!


Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal...

Mak.....
Terlalu bosan rasaa duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.......
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni......

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu......
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......
kengkadang siaran indonesia ..
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi......
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm...bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.

Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran.. . ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ..
ampon kan kiter.....
Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital.... .
nurse tengah balut mak dengan kain putih.......
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...

di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak......
Kiter masih ingat lagi....
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak.....?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni...
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak....!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib....
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak.....
nak cakap dengan mak.....

anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong....
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih....
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk univesiti... .
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang... s
ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..


baca la ek kwn2 dan jua warga zoo.. aku rasakan jauh dalam kalbu perutku penulis itu berkemungkinan besar dari johor, e pepet beliau sgt tebal 'lerw' ! apapun peace out yaww!!

senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain tersenyum jua. waddup brahh!



Sunday, May 2, 2010

masa depan


aku mulakan tulisan aku ini dengan senyuman selebar kera sumbing kaca yang telah mencuri 'mouse' seri. ya seri, aku mengaku dengan sebangga tapir menjilat semut milik jirannya. aku yang telah menghasut kera itu, segagahnya kera itu mencuri 'mouse' seri demi mengubati tabiat menggaru ketiaknya. kini kera itu yakin bahawa dengan kemajuan manusia, tabiatnya menggaru ketiak kini berlaku dengan lebih selesa. ampunilah kera itu wahai seri, kera itu tidak bersalah, dia melakukannya demi ketiaknya. seri, kau telah berjasa pada ketiak kera itu.



cukuplah aku menyakat seri dan keranya. aku terkesima umpama stephen chow menerima hakikat yang buku panduan kumpu nya yakni kumpu telapak buddha itu berharga 2.50 hongkong dollar dalam mubee kung fu hustle, bila aku ditanya seorang makcik jual air kelapa d greenwood pkol 9 a.m...

makcik ayu 28 thn dulu: adik suke kelape ke?
aku yang kacak kini: tak, saya suka air kelapa jahh makcik...
makcik ayu 28 thn dulu: eh, yeke? nape beli air kalu tak suke kelape?
aku yang kacak kini: makcik, saya ni beli air jahh, bukan kelapa kan? sah2 la saya suka airnya jahh.. haha(loyar burok tenuk)
makcik ayu 28 thn dulu: adik keja apa pakai semat2 ari ahad ni?
aku yang kacak kini: makcik, saya ni pakai boxer jahh pn da semat, ni kan takat pakai camni lagi la semat(tenuk terlampau)... hahaha(angkuh kembang kemuncup lubang idung)... saya student la makcik, setadi kat kolej komuniti gombak(mengelak riak) ja makcik, ni baru abis ngaja bebudak tusyen kat mesjid tu ha..
makcik ayu 28 thn lepas: eh, blaja kat kolej komuniti tp ngaja tusyen skali? rajin adik(bajet muda pula makcik ni) ni ye.. adik mmg cerah masa dpn ek?
aku yg kacak kini: ek? err... nak terberak pulak(acah2 buat muka lembu sendat dah). bye makcik! semekom!

lalu aku berlalu pergi terkangkang- kangkang konon nak menampakkan lagi lakonan mengalahkan tony jaa. aku yakin lakonan aku menjadi sesangat kehh~ haha



itu dia! bahagian yang aku terkesima! hampir setiap hari selaku pendengar baik tak bertauliah, aku seringkali mendengar dengan sabar(kononnya) rintihan kawan2 yakni golongan kaum seladang sekaum aku tentang apa patut mereka buat tentang masa depan mereka?





seladang sembelit termasuk aku seladang kacukan harus sedar bahawa masa depan ni umpama mengkelepet kain! eh, salah! sebenarnya umpama menenun kain. kalau awk dok merintih saja, itu lah masa depan awak. kalau awak tambahkan warna, cantik jugak la kain tenunan awak nanti. kalau awak biarkan satu warna, tetap jua cantik asalkan sempurna kainnya ditenun.

sedang kita merintih mahu tau masa depan kita akan apa jadi pada ia, kita sering terlupa ya sahabatku! kita sering merintih mcm seladang usha bini , tapi sedarkah kita bahawa setiap langkah kita ambil kini, itulah masa depan kita. buat dulu apa sebaiknya, akan ada jalan buat kita. usahaknla sebaiknya demi masa depan kita yaww! hehen lain lah kalau awak nak duduk zoo jadi macam beruang bulan tu. itu sy enggan mengomen ya wal sohabah ku...




motif gambar? tiada, saja jahhhhhh kohh~ haha. anggap saja ini satu bentuk mind power reading! hehe.. peace out yaww!


senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain tersenyum jua. waddup brahh!

Saturday, May 1, 2010

L.I.F.E

The beauty of life is that we are ALIVE! like what being mentioned by seri in her post.. "its alive yaww"

how we enjoy our life, its on us. well, it aint literally. i like happy people coz they just make me happy. i believe happiness which consists jokes, moments and everythin. so, laughter is the best medicine(for stress, not cancer k!) smile kinda like a chain disease in a good way, which when we smile, others may follow smiling as well. as long as we dont smile in mockery k!

as a matter of fact, i kinda came up with this issue as a few hours ago(1st of may), where i hang out wif bob, mat apih/gabe, pai n cerap.... we had a few conversations bout issues of khalwat-caught people. there's a story in a local paper few days back where a dude fell down from 5th floor apartment. damn high! yeah.. he's dead. then i kinda mix up with thoughts and ideas. ideas?! yeah, ideas to escape from 5th floor. people were too panicked, that they abandon life-issues. why should u do something if its a 100% risk of death? its a waste la!

appreciate life please, for our own sake! if u smoke, just smoke like hell if u want to(duh!). you'll have few years left, but still its bad for your health n others k. but never end up our life on useless basis. like just to escape being caught khalwat, why should you desperately do something that totally kill you/us? if nothing such as zina been done, why run? if really had done zina, suck it up coz that is what it costs. dare to do it, then suck up the consequences. dont ever end up dead. appreciate life as it is!

i like to say "welcome to real life, shit happens!". sarcastic jokes is my way of delivering messages as i knew truth would really hurt me and others, so i try to make it as light as possible. see, consequences comes when there was actions. if it is what we had done, we should really really really take it as it is, the consequences of course.. the only thing we should do is admit the consequences and deal with it. there is always ways to deal with shit in life. ever heard of the phrase from the movie, the godfather: "i make him an offer he cant refuse"? mario puzon had wrote such good book as it really contains few practical phrases which we could apply in real life in good way la k! dont be gangster as it would only kill you, sooner or later, which worst comes to worst your family could get caught in the way.

so, stick to my first mentioned words, enjoy life! the beauty of life is that we are ALIVE. AR-RAHMAN AR-RAHIM gave us life which was meant for something for us to find out! peace out yaww! enjoy life in a good way and good means k!



senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain tersenyum jua. waddup brahh!