Sunday, September 12, 2010

saya pemalas, slamat menyambut jalur lebar dan menghub halal.

Tajuk yang tidak masuk akal. terima kasih bersetuju.

salam lebaran(bunyi spt jalur lebar dan jalur gemilang). Apapun ingin kuhulurkan salam SELAMAT MENYAMBUT AIDILFITRI 1431 buat muslimin muslimah, sahabat handai dan penghuni zoo.

tiada entri menarik untuk blog keparaH ini. semakin hari semakin menebal dan menyebal rasa malasku mahu menulis. aku salahkan apa saja mampu ku tuding. bukan aku malas. situasi yang memaksa aku jadi begini.

Apapun aku tetap seronok menyambut eidul Fitr ini bersama keluarga, insan tersayang dan sahabat2ku. antara yang menarik ilah apabila melayan anak2 saudaraku. mereka ini memang berolah, nakal yang boleh membuat kalian muntah diteruskan dgn muntah angin dan muntah apa saja mampu dmuntah kerna cuba mengawal kerenah mereka. mahu tips? senang. layan mereka. cuma cara melayan patut kena dgn tema. haha

ini berdasarkan pengalamnku menjaga kanak2 sejak dari aku kanak2 lg(hebat kan?). bukan senang mdpt pengalaman mjaga 3 adik lelaki dan lebih 5 spupu dan anak saudara. bukan skil menukar lampin bertaik 1kg saja draih... tapi, pengalaman melayan kerenah mereka yg mghiburkan hati di hari raya. aku pula penyakat dan suka melayan mereka ikut cara aku. mana tidak mereka sopan dihadapanku, siap digelar megat komeng oleh sepupuku dan digelar general misai oleh sang kecil(padahal aku tiada misai! aneh!) hahaha

tips 1:
kalau si kecil merengek melampau2 sampai mengamuk, tanya apa mereka mahu. jgn rembat budak, halus lembut tulang mereka. cedera mereka, sapa sakit? anda juga. ajar mereka cara betol. jangan diberi semua mereka mahu. pastikan mereka faham konsep hukuman dan ganjaran.

tips 2:
si kecil menangis2 tanpa henti. jgn menjerit dahulu. kalau d rumah tanpa tontonan ramai, biar si kecil penat menangis dan berhenti sendiri. kalau anda manjakan mereka dengan segala kemewahan dunia bila mereka menangis, mereka akan terbiasa yang mereka akan dapat apa mereka mahu dengan air mata. tegas dan pastikan si kecil faham yang anda tegas.

tips 3:
jangan sesekali buat anak anda takutkan anda. pastikan mereka hormat anda. takut dan hormat adalah dua benda yg jauh berbeza walaupun kesannya sama iaitu ketaatan. haha. bagaimana? anda akan tahu sendiri

tips 4:
kekerasan hanya sesuai untuk mereka yang berumur 10tahun ke atas. harap maklum. haha

tips 5:
kalau ada si kecil yang istimewa spt hyper, super hyper atau syndrom, satu saja tips. SABAR. jangan risau, mereka ini la jaminan anda ke syurga. mereka lah bon syurga anda.


aku tertekan terpaksa kembali ke uia terlalu awal. ahhh!! aku masih mahu beraya! apapun kalian, SELAMAT MENYAMBUT EIDULFITR!! selamat uols! hahahaha



trip kedua: abu, mijie,k-rol n bini?, odeng, polis romzi, dgn sorg gik hamba Allah kwn baru aku... haha


trip pertama yg terawal: pais, akim, pijul,piee n fit


sidak trip keduak makan mena.. ya ku suka!


trip ketiga: tini, misnah n geng


p.s-gambar2 aku dan kawan2 kerasku. masih banyak belum dijarahku/diziarahku lg raya itu. maaf kawan2!maaf zahir batin~


senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain tersenyum jua. waddup brahh!

Thursday, July 29, 2010

shakti-ness!




salam permulaan sehangat api psahabatan kita!

aku terlalu malas mahu menulis kerna hidupku agak sibuk dengan pelbagai aktiviti menyihat minda dan badan.

didahulukan nyenyehan aku ini dengan ucapan tahniah buat sepupuku merangkap abg susuan aku, Awang Muhammad Hanifa B. Awg Hasmadi. tahniah dan syukur alhamdulillah selesai sudah majlis pnikahan dan persandingan kamu! aku doakan kau bahagia dan kekal bsama isteri kau sampai ke akhir hayat sehendakNya.

mari mulakan nukilanku ini.

aku tertanggal bulu perut tertawa lucu melayan kerenah tenuk2 yg suka menyampaikan kata yang aku fahami kesayuannya tapi jika aku terjahkan tenuk2 ini, mereka pula akan menyesali luahan mereka. mari kita bermotivasikan diri!

situasi tenuk kacukan jowo:
"aku tak dapat idup cani kesunyian sgt dowhh"

kata hikmat aku:
sahabatku syg, ko sedar tak kita dilahirkan ke dunia ni sorg. kita mati juga sorg. ditakdirkan kita akan merasai kesunyian kesepian di dunia ni. bersyukurla ko ada aku yg mengutuk2 ko depan tanpa belas kasihan dan adanya aku yg hati tebal sebal penutup botol yang tak lari walaupun ko gelar aku giant dan barbaric. terciptanya kita memang dalam kaum2 tapi masyarakat hanya ujian membuktikan kita mampu bergaul elok dan layak ke penutupan yang elok. paham? dalami lah ye. aku nak sap okok lu!

tenuk kacukan cina burma:
ini aku terjemahkan dari bahasa melayu sarawak ke bahasa melayu baku
"aku rasa malang sangat tak ada kekasih(makwe)"

kata hikmat aku:
kekasih ati ko penting sangat untuk kau ka? makbapak ko tak beri makan lagi, ko nak menyibuk tertekan tiada kekasih. aku takkan nafikan hak engkau bercinta tapi sedarkah kau bahawa banyak lagi tanggungjawab yang belum kau penuhi? cubalah kau bersikap positif. tanpa cintan cintun belum bermaksud kau tidak sempurna hidup. tiada makhluk dicipta sempurna, masakan lagi hidupnya. kau bukan hodoh(sangat), kau bukan bodoh(bertingkat)... bukan kau tiada jodoh, hanya belum sampai jodoh. ada paham?

zebra kuning hijau:

"aku tak layak nak mohon kerja bagus"

kata hikmat aku:
aik? ko belum cuba dah mengalah? bukan kau tiada kelayakan. kau penakut. bukan berisiko bankrap atau hilang maruah pun. kalau kau beralah sebelum mencuba, kau hanya kekal di sana terkebil-kebil besar kemaluan. tanamkan semangat waja dalam hati kau. jangan jadi bermasalah macam enjin kereta proton waja umo 10 tahun. adoiyai!!!


banyak lagi mahu ku tulis tapi masa mencemburui aku.

sekian!

jangan marah bila membaca ya! hehe




aku di majlis ompi~



aku bersama lanun-lanun hensem! haha

senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain tersenyum jua. waddup brahh!

Monday, July 5, 2010

nukilanku?

salam sesuam kuku selesa hati merasa.

arakian dicereterakan walkisahnya aku telah dihadiahkan nukilanku sendiri oleh kawanku.

peringatan penting buat yang pernah dimotovasikan oleh aku, kata2 aku adalah hadiah buat kalian. jika namanya hadiah diniatkan oleh aku sebagai hadiah untuk kalian wahai tenuk dan tapir2,maka tolong simpankan, hargai kann lah dan kenangkanlah agar kekal di jalan yang ku hamparkan buat kalian. jangan hadiahkan kembali buatku kerna aku akan bernanah siku nanti. aku tak mahu digelar si buruk siku atau sepatutnya si siku buruk. haha

walhal walaupun sebegitu, ingin jua aku kongsi sedikit ayat motivasi yang mungkin agak lucah atau lelucon termasuk menarik sedikit....

:: hidup ini macam situasi berak. sakit kalau tidak dilepas, busuk kalau kentut-kentut tapi jika telah berak pasti aman rasa perut. hidup jua begitu, pedih perit macam mana pun, harus diteruskan. kadang-kadang susah mahu dibuat, payah mahu dilaksanakan tapi yakinlah kalian pasti melaluinya. bahkan dalam kitab suci ada dipetik bahawa, tiada beban diberikan kepada insan itu melainkan yang mampu ditanggungnya. yakinlah, mengeluh lah kalau itu kalian yakin mengeluh itu mampu ringankan beban tapi pastikan bahawa kalian lakukan dan teruskan kehidupan. yakin dalam setiap perjuangan baik kalian, segala kebaikan kalian lakukan pasti indah hasilnya. buka lah mata. terjahlah pintu hati kalian. hahaha.... sayang sungguh aku pada tenuk2 yg mbaca.... hehe



oh.... tiada kena mengena, tapi pantai santubong memang cantik walaupun terserempak tenuk zaman pra dinosor. hahaha... uhhhh!!! indahnya cuti!! haha

senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain tersenyum jua. waddup brahh!

Sunday, June 27, 2010

Zulhamizzudin jedi series of unfortunate events

salam senyuman membara sehangat pelukan beruang kutub.

aku selamat sampai sudah di Kuching terchenta setelah sekian lama tidak kembali menjenguk. bukan salahku, tetapi salah objek bernama duit. wahai duit, anda mmg dengki kerna tidak mahu rapat2 dgn sy. haha

alkisah aku dalam perjalanan ke lcct itu agak rumit jua. kalau omputeh sering melaung2kan black monday sambil mengibarkan panji2 berwarna hitam bercorak tengkorak puteh, agaknya itu la yg berlaku. ini hanya gurauan lelucah semata2, tiada kena mengena dgn yg akidah mahupn akhlak. padan muka aku kerna suka mengenakan org lain, maka dibalas yg Maha Esa dgn lebih teruk.

aku sepatutnya naik bas sahaja dari uia, namun kerna mahu gerak bersama2 cerap dan malan.... aku setuju dan menghasut beliau-beliau itu untuk membonceng moto ex5 sahaja. nah, situasi menarik itu sudah bermula. aku terlalu taksub mahu pulang rumah, aku tlalu riak sehingga melupakan banyak benda penting buat seketika. bila mahu mengambil satu lagi motor, tayar motor itu pancit pula. aku redha, aku redah sampai bengkel bersama malan. pakcik bodoh yg hanya mahu komen saja taknak menolong pula hampir ku terajang sambil mengunyah telinga dia. nasib baik pakcik itu tak cakap banyak bila aku melalak pada dia "hoi org tua! kalau deme taknak tlg, deme diam je bole? ni bukan bapak deme belikan untuk aku!" itulah kesan haba matahari ke atas emosiku d tengahari.

peristiwa malang tak terhenti di situ, aku hanya mengalaskan perut hebatku ini dengan megi ayam saja lalu turun ke arah motor. NAH!! prappppp! kilat guruh sabung menyabung! hujan lebat pula! aku tersedak asap melihat kebesaran ILAHI. hahaha.... lalu aku bersumpah brani depan tenuk pendek iaitu si malan, tidak kira apa keadan sekalipun aku redah jua demi untuk balik kampung! kalau salji atau hujan batu baru aku fikir dua kali. namun, aku tetap akan redah jua.

motor aku bawak itu tiada brek depan. jadi aku suruh tenuk-tenuk gerak dulu. bila aku sampai di selekoh ke hentian putra, ada sebuah kereta proton saga kebal putih memecut laju dan drift di tepi aku. aku terpaksa mengelak guna badan sekali. pembaca-pembaca sekalian, tahukah anda betapa susah mengawal sebuah motorsikal yang tiada brek depan dan bonus buat keadaan itu, hujan lebat pula. aku nak selamatkan motor itu lalu kusepak ke tangah jalan dan aku pula ala2 hero tamil sivaji melayang ala2 suparman ke tepi jalan atas tempat pejalan kaki.

aku sangat bersyukur kerna aku memakai helmet dan diketatkan, jaket penuh lengan panjang dan seluar jeans tebal termasuk boxer kelabu mahal(RM30 adalah harga boxer yg mahal buat pelajar dari famili kelas pertengahan bawah buat aku k! haha). aku melayang dan terhentak badan lalu tergelungsur atas laluan pejalan kaki itu disebabkan hujan. kepalaku terhentak dinding konkrit di sisi bahagian pejalan kaki itu.

di sini dan waktu itu termasuk kini aku bersyukur dan amat terangan bersyukur kerna aku berat 97kg dan besar.... juga aku bersyukur kerna telah bermain ragbi selama 7 tahun lebih (kini telah pencen, cuma kadang2 ada juga turun bermain dgn kwn2 sekolah lama), termasuk bersyukur kerna masih ingat dan praktikkn fizik, pernah blaja silat walaupun da lupa. semua yang disebut itu telah membantu aku menyelamatkan diri dpd mati atau koma. aku telah melayang mcm patung tapi aku smpat membalikkan badan dan aku terhentak jatuh atas laluan pejalan kaki dialaskan bahu dan lenganku. bermain ragbi telah menyebabku biasa dengan jatuh dan biasakan diriku meminimumkan kesan dijatuhkan. hasilnya? aku hanya calar kulit sahaja. tiada luka teruk atau komplikasi parah. jaket dan seluar sahaja koyak. dibandingkan dengan nyawa aku, baik aku biarkan sahaja pakaianku koyak. haha

kereta proton saga kebal itu langsung tak berhenti, pecut terus. penakut dan bacul. tahu bersalah, langsung tiada sikap prihatin. wahai pemilik kereta itu, anda memang celaka dan jahanam. semoga anda mati sengsara dan terbakar mayat anda di depan anak bini dan mak anda. semoga. semoga semua orang termasuk 45 jiran depan belakang tepi rumah anda tahu bahawa ibu anda seorang pelacur murahan yang melacurkan diri demi gula2 20sen dan semoga semua orang tahu bahawa anda anak luar nikah yang mungkin bapa anda paling mulia pun seorang penagih dadah yg mengandungkan mak anda demi mendapatkan 30sen yang mak anda tawarkan pada bapak anda kerna ketandusan keperluan seksual. kalau semua harapan saya itu terjadi, maka saya akan meludah mayat awak sambil kencing di kepala anak anda. oh, rupanya diriku ini amat membenci pemandu itu. kata2 aku diatas dipengaruhi sifat amarah dan perasan dendam lalu memaksa aku bertinda menaip diluar dugaan. harap semua pembaca jangan terlalu percaya dengan tulisan kata2 marah aku di atas ini.

apapun, kejadian malang itu masih jua tak terhenti di situ. aku terhegeh2 menarik maengangkat motorsikal hebat itu dgn cepat menilai apa kerosakan ada. hebartnya cuma mudguard sahaja patah. enjin dan bahagian lain semuanya elok. hanya calar sedikit. hatiku tebal dengan perasaan malu, itu telah menambahkan minyak pada api amarahku buat pemandu kereta saga putih itu yang amat bodoh.

aku redah lagi hujan tanpa peduli beg aku yang berat dengan air. lututku mula terasa pedih. hatiku bermonolog "pegi mampus semua, biar tak berkaki pun aku tetap akan sampai juga d lcct. kalau aku tidak sampai, lanun-lanun dan perompak2 gunung ali baba akan tak terurus dan menghantam aku nanti...."

sampai d hentian putra, aku menukar baju. toilet pula rosak. almaklum aku ini jenis teras keras(hardcore), aku dengan anggunnya menukar pakaianku di tempat meletak kereta. hanya boxer mahalku sahaja ku tidak salin. NAH! tengah aku menyalin pakaian dan hanya memakai boxer, banyak pulak akak2 kepoh lalu sambil mulut terkumat-kamit menyoksek pasal aku. ah... dunia tidak berlaku adil buat aku...

dalam LRT putra, aku dudok d sebelah amoi yang boleh tahan bau ketiaknya mungkin kerna beliau tidak mandi pagi atau terkena air hujan. namu aku yakin amoi itu berpeluh lebih hebat dari biasa kerna gemuruh duduk bersebelahan jejaka kacak seperti aku. aura ada disitu!! hahaha

di lcct aku tpaksa menunggu lama kerna penerbangan ditunda. sememangnya aku sangat malang pada isnin itu.

aku berkira, kenapa aku sangat malang. aku jenis manusia berprinsip ringkas, dimana aku percaya setiap apa berlaku padaku adalah kesan dari perbuatanku sendiri secara langsung atau tidak langsung. lalu, lampu diatas kepala aku bersinar terang sampai pecah! aku tahu apa puncanya!

1- sebelom aku memulakan perjalanan, ibuku telah menelefonku bertanya sudah dibelikan belum barang yang ibuku mahu. aku MENIPU ibuku bahawa aku sudah membelinya. aku menipu kerna takut mendengar leteran lasernya kerna memang silapku. sehina-hina insan adalah sepertiku kerna sanggup menipu ibu sendiri. padan muka aku hampir mati!

2- kata-kataku yang riak mengatakan bahawa aku akan redah semua keadaan tak kira apapun. sambil itu aku mengatakan tiada apa dan tiada siapapun-sekalipun dapat menghalangku. di sini aku terlupa sesuatu. iaitu satu ayat dalam yasin bermaksud "apa Dia mahu terjadi, akan terjadi". aku terlupa bahawa Yang Maha Kuasa dengan mudahnya menghalangku. padan muka aku kerna melupakan seketika kekuasan Maha Esa. nasib baik cuma ingatan. kalau pengajaran, mahu2 aku mati takpun lumpuh.

oleh itu, wahai tapir2, penguin dan seladangs sekalian, jangan riak walaupun kalian lebih hebat daripadaku. haha. kita semua dihujung2 keadaan hanyalah insan biasa. hanya hamba Allah yang biasa.


gambar diatas adalah gambar diambil adikku bila aku dengan yakinnya mengatakan aku ada rupa macam model di belakang itu. haha! aku masih hidup bernyawa! syukur! syukur! syukur! gambar itu bukti bahawa aku masih hidup dan menulis blog ini dengan hati hamba(humble heart). hahahaha

senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain tersenyum jua. waddup brahh!

Thursday, May 27, 2010

apakah?

aku mulakan mukadimah dgn al-fatihah. slain jd pbuka kata, al fatihah buat anak2 palestin yg mati syahid, ahli2 famili aku yg da pegi, nenek n pakcik n ayah sahabat2 aku yg baru pegi menemui MAHA BESAR MAHA PENYAYANG.

ok, kembali ke mulut kurang hajar yakni mode asal. ya Ampun, betapa malasnya aku menulis sejak kebelakangan ini. tiap-tiap hari aku escape kelas arab yang baru kini aku sedar patut aku habiskan tahun junior aku.

hidup aku teramat bahagia d bilik sejak kebelakangan ini juga. makan selepas itu baca novel seram sambil guling2 atas tilam empuk dan sejok. oh, bilik aku anehnya sentiasa sejuk sejak kebelakangan ini, berkemungkinan besar dipengaruhi cuaca dan hantu2 jin2 yg aku suap tiap hari dengan asap2 lemak lemau manis berkrim digemari pondan2.

bulan 6 ini sungguh indah, buat apa sambut valentine bodoh itu kalau wujudnya musim indah bulan jun? setiap minggu mulai 6jun sehingga hujung bulan aku akan berlagak seperti Tan sri. almaklum aku ini mendapat sambutan dijemput ke kenduri berpintal2 mengalahkan tenuk2 tapir2 yg telah aku latih menjadi ikon zoo Taiping yg berjaya.

Tahniah dan beribu-ribu doa bahagia kupohon pada Ilahi dan kuucapkn buat Sazlina a.k.a lin, wan khalid a.k.a wan malas mandi, kawan baikku merangkap kuncu2 lanun jahat skolah dulu si awg mahathir a.k.a boy manok dan pasangannya(bakal) yakni spupuku si dayang hasmah abg indi a.k.a ateh dan kawan2 lain. malas aku nak sebut sekor2 sebab ada lebih sepuluh org lagi. apapun, tahniah buat kalian. andai kalian perlukan gambir sarawak, aku beri diskaun kalian. haha

di syahdu terkenangkan saat sahabat2 saudara2 aku nikah, aku jua terbit perasaan ingin merasa. tanpa segan silu walaupun berkemaluan besar, eh malu besar! silap, dgn malu2 besar aku terus menelefon ibuku.

(perbualan dalam bahasa melayu serawak pekat, jadi aku translasikan buat kalian!)

ibu yg chanteque: nape call? nak duit ka? kan da bank in semalam?
aku yg kashaque: eh, ibu! bukan la, nak sharing caring jahh
ibu yg chanteque: mari!
aku yg kashaque: lin kirim salam, ateh anak sedara ibu nak kawin da dgn si boy manok, sy tak kawin g?
ibu yg chanteque: (lepas mjwb salam lin) yakah? ibu tau da, umo 24 ni umo menggatal pemuda pemudi, awak nak sgt kawin ka?
aku yg kashaque: haha... ikut nafsu nak sajarhhhh... tp ikut ati xnak lg. blum puas enjoy!
ibu yg chanteque: amboi! nak enjoy, kalu ada anak dara org bunting, ibu potong 'tutttt' awk biar jd cheng ho k!
aku yg kashaque: haha. ibu, potong yg tu mmg mati la kan sy? ibu makan da?
ibu yg chanteque: dah, ehhh!!
si bongsu: bg.zul!! ada beli baju aizat ka??


maaf, pbualan tak mampu diteruskan sebab si bongsu adikku telah merampas dan memaksa aku berborak sambil mengutuk2 jiran2 dan ex aku yg sentiasa menyibuk nak tau pasal idup aku walaupun dia da kawin ngan polis.

apapun, kalian tenuk2 tapir2 jgn salah anggap. aku jua seperti yg lain mahu kahwin dan membina keluarga(iya ka?). malangnya aku ni bersekolah agama kristian sejak 5tahun sampailah 19tahun. agaknya aku da terpengaruh dgn brother2 dan sisters2 roman catholic yg x kawin tu. bezanya aku tak menyembah mereka. bezanya dalam pikiran aku penuh dengan kehendak menjelajahi dunia, merasai makanan2 halal seluruh dunia dan melihat seni2 artistik gaya mempertahankan diri seluruh dunia. aku lebih ingin mahu menikmati semua itu. ditambah lagi perjalanan aku masih jauh. terlalu jauh mahu memikul komitmen alam perkahwinan.

berkahwinnya aku bermaksud aku akan mengekang dan menggari segala kegilaan aku mengigit tenuk2 tapir2. zebra pun akan mentertawakan aku. berkahwinnya aku bermaksud secara amnya aku akan jadi suami dan bapa terhebat seantaro. hehe

perkahwinan di mata aku adalah semulia2 seindah2 perbuatan. malah dari sisi agama, perkahwinan dipandang seolah membina masjid, harus dijaga diperindah diperbanyakkn solat di dalamnya. betapa pentingnya perkahwinan itu!

aku doakan shabat2 saudara2 aku sedar akan hakikat itu dan jagalah perkahwinan kalian. aku takkan doakan kalian bahagia ke anak cucu kerna aku risau dimakbulkan doa aku, bila kalian dah bercucu terus bercerai berai! jadi aku doakan kalian bahagia kekal bersama sehingga ke izrail menyeru kalian ke alam barzakh dan smoga di syurga kalian bersama jua(kalau masuk syurga la k).

juga trima kasih buat kalian kerna membekalkan aku makanan pada hari persandingan kalian.

tahniah tahniah tahniah!!!
makan makan makan!

dimulakan dgn al-fatihah, kututup dgn tasbih kifarah~

p.s- aku x belikan baju untuk sibongsu sbb aku xda duit dan telah kubuatkan dia lupa dgn mengutuk2 kucing jiranku yg hobinya beranak kat bumbung dpn bilik aku.

senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain tersenyum jua. waddup brahh!

Saturday, May 8, 2010

Paling Disayangi~

aku mulakan mukadimah aku ini dgn senyuman selebar kambing, 24 tahun dan 2 bulan lebih aku hidup di dunia ini, setahu aku hanya satu kasih sayangku yg kekal sehingga kini sejak lahir dan akan kekal sehingga aku mati. andai aku mati sekalipun, aku harap aku akan terus kekal mengingati sayangku buat satu insan yakni ibuku! maaf ya tenuk2 dan tapir2, aku sayang kalian jua namun sayangku pada kalian lagsung tak setanding dibandingkan sayangku terhadap ibuku.

pasti yang alim ulama akan menengking aku dan mengetuk2 kepala aku dengan kayu siling sampai patah kerna akan menuduhku kufur dan taksub kerna cinta sayang yg kekal hanya buat Allah S.W.T.

aku hanya mampu katakan mintak maaf buat ustazku kerna aku mematahkan kayu siling beliau kerna aku tak sengaja dibakar api kemarahan, ustaz, lain kali jangan ketuk kepala org malaysia apatah lagi melayu seperti aku. pantang main kepala ya ustaz, nasib baikla beliau punya kayu siling dipatahkan. kalau aku mampu terbakar umpama super seiya ke-4, akan aku lipatkan ustaz itu mcm memerang melipat baju dan menjilat bulu kaki.

hahaha... ustaz, sy x bmaksud apapun. maafkan sy. apapun, ramai slalu tersilap, bila aku kata kasih sygku, cintaku buat ilahi adalah atas segala cinta di dunia. tp jgnlah kalian membandingkan cinta kalian sesama insan dengan cinta buat ilahi. bukankah itu menyesatkan bila mbandingkan cinta buat Pencipta dan cinta sesama insan? tenuk2, jgnlah kalian risau semua ini... yang penting, SAYANGILAH IBU ANDA.

setiap hari aku menyayangi ibuku, setiap hari adalah hari ibu cuma aku cuma ingin bersama anak2 di seluruh dunia mengiktiraf hari ibu dengan rasminya!

Ibu, kamek syg kitak. kmk mintak ampun atas segala kekasaran dan kesilapan kmk. malangnya kmk sikpat meluk cium ktk tiap ari tegal kmk tok d sberang laut, ktk nun d sebelah sinun. tunggu la kmk jd superman, mun dak jadi ironman, dpt terbang tiap pagi ngagak ktk kakya tiap mlm bloya ngan ktk dpn2. tp, ya la tek nak, dpt2 pun nyadi pelatih tapir sarkis jak tok. haha

Ibu, saya syg awak. saya minta maaf atas sgala kekasaran dan kesilapan saya. malangnya saya tak berkemampuan memeluk dan mencium ibu setiap hari sebab saya di sini dan awak d seberang sana. ibu tunggula bila sampai saat saya dapat jadi superman kalau tidak pun ironman, dapatla saya terbang setiap pagi jumpa ibu dan cium ibu, malamnya pula terbang lepak bergosip dgn ibu berdepan(boring asyik telefon). tapi ibu, apa la daya, mampu jadi pelatih tapir sarkis saja saya mampu. haha... apappun, love u mum! anda lah ibu terhebat dan tercantik d dunia!!!

kawan2 sekalian, kita harus menikmati masa2 bermutu bersama ibu kita. jgn sampai dah terlepas baru kita nak menyesal dan apa2 jahhh~ bawah ni adalah nukilan ntah siapa tp aku da simpan dalam email aku 4 tahun da sbb aku sangat terharu membacanya~ sila baca!! woot woot!


Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal...

Mak.....
Terlalu bosan rasaa duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.......
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni......

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu......
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......
kengkadang siaran indonesia ..
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi......
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm...bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.

Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran.. . ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ..
ampon kan kiter.....
Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital.... .
nurse tengah balut mak dengan kain putih.......
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...

di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak......
Kiter masih ingat lagi....
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak.....?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni...
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak....!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib....
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak.....
nak cakap dengan mak.....

anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong....
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih....
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk univesiti... .
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang... s
ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..


baca la ek kwn2 dan jua warga zoo.. aku rasakan jauh dalam kalbu perutku penulis itu berkemungkinan besar dari johor, e pepet beliau sgt tebal 'lerw' ! apapun peace out yaww!!

senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain tersenyum jua. waddup brahh!



Sunday, May 2, 2010

masa depan


aku mulakan tulisan aku ini dengan senyuman selebar kera sumbing kaca yang telah mencuri 'mouse' seri. ya seri, aku mengaku dengan sebangga tapir menjilat semut milik jirannya. aku yang telah menghasut kera itu, segagahnya kera itu mencuri 'mouse' seri demi mengubati tabiat menggaru ketiaknya. kini kera itu yakin bahawa dengan kemajuan manusia, tabiatnya menggaru ketiak kini berlaku dengan lebih selesa. ampunilah kera itu wahai seri, kera itu tidak bersalah, dia melakukannya demi ketiaknya. seri, kau telah berjasa pada ketiak kera itu.



cukuplah aku menyakat seri dan keranya. aku terkesima umpama stephen chow menerima hakikat yang buku panduan kumpu nya yakni kumpu telapak buddha itu berharga 2.50 hongkong dollar dalam mubee kung fu hustle, bila aku ditanya seorang makcik jual air kelapa d greenwood pkol 9 a.m...

makcik ayu 28 thn dulu: adik suke kelape ke?
aku yang kacak kini: tak, saya suka air kelapa jahh makcik...
makcik ayu 28 thn dulu: eh, yeke? nape beli air kalu tak suke kelape?
aku yang kacak kini: makcik, saya ni beli air jahh, bukan kelapa kan? sah2 la saya suka airnya jahh.. haha(loyar burok tenuk)
makcik ayu 28 thn dulu: adik keja apa pakai semat2 ari ahad ni?
aku yang kacak kini: makcik, saya ni pakai boxer jahh pn da semat, ni kan takat pakai camni lagi la semat(tenuk terlampau)... hahaha(angkuh kembang kemuncup lubang idung)... saya student la makcik, setadi kat kolej komuniti gombak(mengelak riak) ja makcik, ni baru abis ngaja bebudak tusyen kat mesjid tu ha..
makcik ayu 28 thn lepas: eh, blaja kat kolej komuniti tp ngaja tusyen skali? rajin adik(bajet muda pula makcik ni) ni ye.. adik mmg cerah masa dpn ek?
aku yg kacak kini: ek? err... nak terberak pulak(acah2 buat muka lembu sendat dah). bye makcik! semekom!

lalu aku berlalu pergi terkangkang- kangkang konon nak menampakkan lagi lakonan mengalahkan tony jaa. aku yakin lakonan aku menjadi sesangat kehh~ haha



itu dia! bahagian yang aku terkesima! hampir setiap hari selaku pendengar baik tak bertauliah, aku seringkali mendengar dengan sabar(kononnya) rintihan kawan2 yakni golongan kaum seladang sekaum aku tentang apa patut mereka buat tentang masa depan mereka?





seladang sembelit termasuk aku seladang kacukan harus sedar bahawa masa depan ni umpama mengkelepet kain! eh, salah! sebenarnya umpama menenun kain. kalau awk dok merintih saja, itu lah masa depan awak. kalau awak tambahkan warna, cantik jugak la kain tenunan awak nanti. kalau awak biarkan satu warna, tetap jua cantik asalkan sempurna kainnya ditenun.

sedang kita merintih mahu tau masa depan kita akan apa jadi pada ia, kita sering terlupa ya sahabatku! kita sering merintih mcm seladang usha bini , tapi sedarkah kita bahawa setiap langkah kita ambil kini, itulah masa depan kita. buat dulu apa sebaiknya, akan ada jalan buat kita. usahaknla sebaiknya demi masa depan kita yaww! hehen lain lah kalau awak nak duduk zoo jadi macam beruang bulan tu. itu sy enggan mengomen ya wal sohabah ku...




motif gambar? tiada, saja jahhhhhh kohh~ haha. anggap saja ini satu bentuk mind power reading! hehe.. peace out yaww!


senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain tersenyum jua. waddup brahh!

Saturday, May 1, 2010

L.I.F.E

The beauty of life is that we are ALIVE! like what being mentioned by seri in her post.. "its alive yaww"

how we enjoy our life, its on us. well, it aint literally. i like happy people coz they just make me happy. i believe happiness which consists jokes, moments and everythin. so, laughter is the best medicine(for stress, not cancer k!) smile kinda like a chain disease in a good way, which when we smile, others may follow smiling as well. as long as we dont smile in mockery k!

as a matter of fact, i kinda came up with this issue as a few hours ago(1st of may), where i hang out wif bob, mat apih/gabe, pai n cerap.... we had a few conversations bout issues of khalwat-caught people. there's a story in a local paper few days back where a dude fell down from 5th floor apartment. damn high! yeah.. he's dead. then i kinda mix up with thoughts and ideas. ideas?! yeah, ideas to escape from 5th floor. people were too panicked, that they abandon life-issues. why should u do something if its a 100% risk of death? its a waste la!

appreciate life please, for our own sake! if u smoke, just smoke like hell if u want to(duh!). you'll have few years left, but still its bad for your health n others k. but never end up our life on useless basis. like just to escape being caught khalwat, why should you desperately do something that totally kill you/us? if nothing such as zina been done, why run? if really had done zina, suck it up coz that is what it costs. dare to do it, then suck up the consequences. dont ever end up dead. appreciate life as it is!

i like to say "welcome to real life, shit happens!". sarcastic jokes is my way of delivering messages as i knew truth would really hurt me and others, so i try to make it as light as possible. see, consequences comes when there was actions. if it is what we had done, we should really really really take it as it is, the consequences of course.. the only thing we should do is admit the consequences and deal with it. there is always ways to deal with shit in life. ever heard of the phrase from the movie, the godfather: "i make him an offer he cant refuse"? mario puzon had wrote such good book as it really contains few practical phrases which we could apply in real life in good way la k! dont be gangster as it would only kill you, sooner or later, which worst comes to worst your family could get caught in the way.

so, stick to my first mentioned words, enjoy life! the beauty of life is that we are ALIVE. AR-RAHMAN AR-RAHIM gave us life which was meant for something for us to find out! peace out yaww! enjoy life in a good way and good means k!



senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain tersenyum jua. waddup brahh!

Friday, April 30, 2010

kawal

aku maok nulis kali tok tegal duak sabab wal kisah. pertama, segal aku ditanyak sahabat bait aku yang adakah aku tok da lepeh, maka arakian lah aku madah ngannya yang aku sengaja makey ayat baku segal maok sidak nok baca tok paham. almaklum aku tok amok nyampey cerita kayangan tapir batin aku tok ke semua lapisan jenis lemak kawan2 aku yakni se-melaya. eh? semalaysia. aku pandey nok moret banyak jwak basa. mun gik nak nyebal ke slang apa jak ko mok.. tipikal lepeh, kelantan ka, utara ka. ganu jak aku sik pemandey. tapi ya la tek, basa iban aku layan sikit2 slang dak nyo aku entam jak. bidayuh sekpat tegal aku berguru sik abis. hahaha.... udah gik aku ngeco hal slang basa. nok keduak ya aku nuis kali tok basa sawak slang mlayu kuching segal aku rasa aku selesa kit nak nutor hal al-kisah nok kali tok.



aku salu disalah paham oleh orang. ada nemiak nok sama stadi aku sitok bila aku ngeluar ayat, nya suka nak madah aku pemanas sentap2 ngannya. nya silap. aku nang cara aku suka kontrol main ayat bila org ya da mulakan. aku tok sik suka nak mukak sipat sebena aku dalam bicara segal aku tauk yang ayat aku sangat pedas. bila main selak2 tambah agik mun aku kenyang pasya bonusnya miak nak nyelak aku ya kategori jengkel mcm nanah dalam bisul di burit tapir batin, nescaya akan tkupak meleleh darah la ati nya nenga kata2 aku.

aku da lejuk makey keganasan segal aku da tauk undang2 lamak da mula dari aku 15 tahun gik bila polis ngagak aku nanyak kes btumbok di skolah. aku sampey bebulak madah bukan aku molah nasib baitla aku da muang kayu dipakey aku baok biak. tambah gik umo 17 polis nahan aku tegal maok palak miak d skolah sampey kenak gantong skolah aku dolok. nasib bait kayu siling ya sik dtemu polis. nasib baitla aku bawah umo. nasib baitla semuanya aku sik kenak. minak kenak gantung dan dibuang asrama jak. haha da umo 24 tok bila di tahun aher aku selaku pelajar undang2 aku tauk bahana mun makey kekerasan. tauk ka sidak nok suka btumbok lua ya, mun disabit bukan takat kes jenayah jak, si mangsa boleh mintak claim duit tauk sik(khas dituju makey aku kedirik). tuhan masih sayang aku, sengaja dtakdirkan aku masok uia belaja undang2. dahya aku sedar yang kata2 agik berbisa dari tindakan fizikal. dahya aku menajamkan agik skil ayat kata2 aku. hahaha.. aku mulakan idup aku sebagai remaja ngan cara yg salah. dahla mak bapak aku org bait2 kuarga aku sejarah bagus2. aku da malukn sidak d umo mudak gik. dahla bebal, merik malu gik. nang zebra juak la aku tok. sama kdak menatang jak siktauk malu aku tok dolok. apapun, segala ya da lepas. aku sikkn mlupak senang2 apa aku da polah demi pastikan jalan aku betol nektok walaupun bebal. yg penting bebal giney2 pun, aku tetap sik merik malu mak bapak ngan masyarakat. apaka? maok nyadi penyampey pesan masyarakat rah hot f.m ka aku tok? mun ada fafau, aku nyadi zuzau tapi tapirku madah bgs nyadi zazau jak. hahaha!

bha, aku nak madah sambil mbal balit ke dalam palak aku, kadang2 kita siktauk apa sebenarnya ato sapa sebenanya org ya. kadang2 kta rasa nya manas tapi mungkinkah nya sbenanya mainkn ayat sampei kta jadi boneka nya? hehe. puas jwak da aku ngecorrrr~ pastok aku ngepost balit ke ejaan baku kehh! chow ngek..


aku suka mbal kohh... bukan mbal ganja. aku suka mbal makan ngan mbal sgala maklumat bguna ke dlm palak sak padat sikit. haha.. peace out yaww!



senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain tersenyum jua. waddup brahh!

Thursday, April 29, 2010

Terjemahan?


Lepak layan lalu timbul pasal terjemahan, akan teringat subjek b.m di sekolah. tapi ada istimewanya hari ini. Aku bukan teringatkan terjemahan ayat ataupun bahasa. Tapi aku tertarik dengan terjemahan emosi, personaliti dan sebagainya.. haha


Nampak saja tiang kayu kat atas ni, org kompom la kata tu kayu. tiang segi 4 bla2. tapi sedarkah tenuk2 sekalian bahawa tiang di atas berbau belacan yakni dbina dgn kegigihan dan gelak ketawa tenuk2(aku skali la tu) sampaikan makan nasik ayam sambal belacan pun atas tiang tu. kalau diselidik, boleh dterjemah yang tiang tu lambang persahabatan dan persefahaman. bebudak yakni tenuk2 sumua yang berkerja mengalahkan nmat bangla mat indon sebab tiada gaji mahupun upah rokok tetap gigih menggigit dan mengeselkan bontot pada kayu sehingga terbentuknya segi empat tiang ni.

kita slalu nak menilai terlalu cepat. bahkan aku sendiri ala-ala sivaji cepat menilai seseorang sampaikan aku tersilap. aku terlalu mudah menilai org dan haiwan sampai aku terkena bahangnya. ada tenuk yang aku benci pada mulanya, akhirnya jadi rapat dgn aku sehingga aku menyesal pernah menilai dia sebagai orang yg aku tak patut rapat. ahhhhh..... indahnya nilai persahabatan. yang sampai tahap btumbok sampai senget hidung mcm dvd muay thai chaiya(ori k!!) last2 sampai skang kawan rapat lebih 7tahun.

4 tahun dulu ada satu cerita la tapir ni pernah story kat aku mak bapak dia tak paham siapa dia. hahaha... mak bapak dia tak paham siapa dia? mak bapak dia bukanlah penagih, kaki gam mahupun penipu skim cepat kaya. tapi mak bapak dia golongan beradab. dia ni anak bongsu, ada 6 abg dan kakak. abang kakak dia aku perhatikan bukan main lagi beradab, belum ada yg bcerai-berai muflis menipu duit orang mengikis ketiak sesiapa. mungkin ada kejadian masa kecik yang aku tak tahu lagi. arakian alkisah walsabab alasan mak bapak tak paham dia, dia buntingkan anak dara orang pastu gugurkan anak(perangai sial babi) tu. akhirnya mak bapak dia tahu lalu kahwinkan dia dgn pompuan tu. alhamdulillah syukur la dia da selamat nikah dan selamat dapat kerja menyara bini dan anak dia(latest tp dia tak gugurkan pasal tu anak halal-in wedlock). motif? aku nak kongsi pasal ni, sebab aku nak semua kawan-kawan yg mbaca sedar yang kita jangan terlalu cepat menilai sehingga kita buta. buta macam tapir yang menyalahkan mak bapak dia tak memahami dia, sampai dia dah tersilap baru dia sedar. malangnya dia hilangkan peluang seorg bayi merasa nikmat peluang untuk hidup di dunia. aku sangat emo bab menggugurkan anak sebab sejahat-jahat aku, aku tetap menyayangi dan menghormati nyawa. kita harus bijak menterjemah mesej yang nak disampaikan. jangan jadi buta macam si tapir buta. aku benci perbuatan si tapir buta itu tapi aku tetap sayang dia kerna dia kawan aku. tapir buta tu memang bodoh, dah pandai tebang, pandailah pikul! lihatlah senyuman comel sepupu aku yg kecik ni (gambar bawah). kalau lah si tapir buta itu tak gugurkan anak dia, mesti suatu masa nanti anak dia senyum secomel seindah sepupuku. kita harus BIJAK menterjemah mesej maksud intipati pesanan yang disampaikan kepada kita. kalu mak bapak kita baik, dia melarang tu ada sebabnya. org lain tak berpeluang ada mak bapak, dahagakan nasihat perhatian mak bapak, kita pulak yang nak melawan kata2 mak bapak. tapi kalau da blaku, masih tetap ada mesej dan hikmah yang kita harus kita terjemahkan iaitu jangan ulangi kesilapan yang sama!




oh, satu lagi. bahayanya tulisan, sampaikan wujud kiasan mata pena setajam mata pedang. bila membaca kita harus sedar kita tak boleh menterjemah emosi sms, tulisan seseorang kerana ianya buta. jangan marah sangat kalau org tu tulis sesuatu yg panas tapi apa kata kita tanya dia elok2. lainlah dia tahu kita sensitif bab nu tapi saja nak jentik-jentik mainkan, jadi anda ada hak untuk emo macam gajah bunting naik minyak. hahaha... sama juga buat yang menulis, jangan bergurau kalau da tahu sms awak, komen awak tu tak beremosi. tgh bengang si pembaca, mengamukla hasilnya. positif tengah ceria si pembaca, gelak ketawa la hasilnya. jangan bergurau kalau awak tak paham apa skop gurauan orang tu sebab awak akan jadi sangat menjengkelkan. contohnya ada gajah betina kemetot ni aku baik dgn dia satu masa dulu. aku tau dia sensitif tapi aku tetap baik dgn dia sebab dia staf uncle aku dan suka borak gosip. si debab ni masuk pesbuk aku dan cuba menegur aku pasal aku mengutuk foreigner. aku cakap tanpa ada niat yang aku tak peduli. dia emo terus ungkit status aku bla2... aku balas balik yang dia tak paham gurauan aku kat uia ni jadi jangan nak menyibuk. dia pula mengamuk tak tentu hala, aku naik panas la! aku sebut ayat keras penembak tepat lastik kampong yang dia tu pun kaki mengutuk tak tentu hala jangan nak mengajar menegur aku. daripada tu, dia merajuk sambil menghina aku dalam blog dia. halo, saya kata awak tak paham gurauan kami budak u ni yakni merujuk uia. awak tu debab lemau otak tahap gajah kemetot kenapa tak paham2 menuduh sy memandang rendah awak yang tak masuk u. mak aku tak masuk u la weh! aku memandang rendah org x masuk u umpama aku memandang rendah mak aku sendiri tahuUUUU! kalau awak tu otak kecik iQ rendah janganla mlepas ayat bukan2 macam melepas kentut d tangga ketika senja. inilah berlaku bila terburu2 menterjemah.. aku memang mulut lepas, memang dalam realitinya aku mulut taraf cili sambas sebab tu aku bataskan lingkungan geng borak aku, tapi kalau ko da sampai tahap memburukkan aku dpn org2, tenuk2, gajah, zebra dan harimau kacukan, ko dah mengada2 atas kebodohan ko sendiri ya ahlul debab. hahaha. aku tergelak dengan ketenukkan aku sebab mengutuk si debab tu padahal dia takkan baca pun blog aku. aku kepingin sangat dia membaca blog ni biar dia tersipu-sipu malu tahap ayam belanda. Bijaklah dalam menterjemah yakni kunci nya adalah sabar, tenang dan positif. peace out yaww!

senyumlah dan bergembiralah selagi mampu kerna senyuman kita akan buat yang lain tersenyum jua. waddup brahh!


Wednesday, April 28, 2010

selidi?


Kenapa selidi? apa maksud SELIDI? aku pun tak tahu mana asalnya selidi.. tapi terima kasih buat rumet aku pol dan kawan jawaku bobey mengetengahkan istilah silidi ni. silidi bak kata mereka bermaksud penipu(bahasa kasarnya) atau kalau ikut stail omputeh, con sama dengan conman atau movie con air. bukan aircond ya kawan2. Juga terima kasih buat mereka, aku suka dan jadi pateh (bak kata org sarawak) dengan ayat selidi ni. Perlu diingatkan bila menyebut selidi ni, bunyinya mcm ejaan: seeeeeeeeeliidi... sambil dimuncungkan mulut ala2 gigi sumbing dan gaya pekat jowo. Bunyinya sangat menyayat ati sampaikan si salah pelaku selidi itu akan terkial kial malu umpama tenuk dgaru buntotnya.Jangan tanya aku kenapa aku suka tenuk. aku memang suka tenuk sampai tahap tenuk.

Cerita pasal selidi ni, aku teringat sesi outing beli megi n telur ayam gred c bersama cerap dan ringgo. sambil carik telur d giant, si ringgo dan cerap tsipu-sipu malu melayan kerenah aku yang tak tahu malu dan tak tahu takut.. aku mula dari masuk giant melafazkan


"propaaaaaaaaa aww!"

sampailah ke bahagian telur ayam. bila aku tiba di kawasan telur ayam, aku ulang2 "propaaa aw" tu sampai aku terdiam. tau kenapa? ada dua makhluk jeling2 aku, mesti dalam ati mereka berkata betapa buroknya bapok ni(aku?). aku tersengih2 menyapa makhluk itu, "uols nak telor ka nok?". mereka tersenyum lalu memberi reaksi yang buat aku nyaris tercium mereka.. mereka kata "iols memang dahaga telor!". aku da macam amitabh bachan marahkan shah rukh khan dalam kabhi khushi kabhi gham. mereka pasti anggap aku golongan mereka padahal aku nak buat ayat tu semata-mata untuk persembahan vokal zapin d hadapan fighter dan semua tenuk2 peliharaan aku! kenapa aku tanya telur?? kenapa aku tak tanya telor ayam ka, air berus ka, mahupun ayam sekeping? adakah aku akan digilai golongan lahanat itu sampai tahap kena pukol dan dilempar batu(aku tambah jaa) di taman tasik di kuala lumpur? saat itu macam-macam la soalan muncul dalam kepala hotak aku sampaikan mereka berjalan lalu pun aku tak sedar. lepas aku ambik telur tu, aku jalan2 cari ringgo dan cerap sambil ulang2 propa aw tu. memang aku tak sedar diri. aku da jumpa ringgo tapi telah dkurniakan megi 24 bungkus sebab barisan warga dewasa( aku masih remaja yakni 19 tahun... burp!) sangat panjang membayar barang belian mereka. Aku tersengih2 sambil bayar.... hahahaha..


"proopaaaa aww!"


Aku memang nak carik pasal. pol yg ajar aku, selidi always! sememangnya hipokrasi wujud dalam stiap diri kita. sama ada kita mahu mengakuinya atau tidak. hipokrasi aku adalah aku sentiasa mahu menjadi kejam tapi aku menahannya. aku ada kawan yang aku dah serapkan segala apa aku rasa sesuai sebab aku anggap dia kawan rapat aku. malangnya dia hanya tipikal manusia yang hipokrasi dan menjadi hamba awek2. kini manusia ini cuba berlagak yang dia lah laki sejati. aku hanya mampu kata, awak tu kalau masih hati bapok, tunduk jadi hamba perempuan, x payah nak kenakan aku. sangat menjengkelkan umpama nanah dalam bisul. hahaha... apapun aku tetap sayang kawan2, aku tetap takkan marahkan dia walaupun banyak dah taik dia taburkan ke atas aku. jengkel je... eww! haha


senyum dan bergembiralah selagi mampu, kerna senyuman kita akan membuat yang lain tersenyum jua! waddup brahh!!


permulaan?


Alkisah bermulanya penulisan aku di blog ini. arakian bila dsebut-sebut oleh kawan-kawan bahawa insan ini(aku) pandai menceritakan kisah-kisah dan isu semasa dalam intonasi menarik disertai jalan cerita (loyar burok sangat-sangat kohh!) menarik lalu dikhabarkan pada aku ayat ini
"ko ade baca blog aku? ko buat lah satu"


Tersentak lah aku lalu aku terfikir, aku suka membaca kenapa tidak aku pula dibaca? lalu bermula lah isu blog ini. aku takkan tetapkan jalan ceritera blog aku tapi aku rasakan bahawa kebanyakan yang membaca blog ini kemungkinan besar adalah dari golongan jenis sang melayan seperti aku jua. blog ini akan aku cuba selitkan segala emosi sekerap mungkin. Tidak mungkin aku mahu menjadi insan kufur nikmat yang tidak menghargai kurniaan Ilahi yakni segala jenis emosi yang ada.

Yang indahnya tentang blog ini ada pun wujudnya kerana ingin menguar-uarkan apa dirasakan. aku tidak meminati politik namun telah wujud politik di mana saja, lalu persoalannya bukan bagaimana harus kita menghadapi politik, tetapi bagaimana harus kita berpolitik. apapun terpulang.. yang penting aku akhirnya dapat mem-blog saing-saing dengan kawan-kawan aku. terima kasih buat ashraf a.k.a cerap dan dayana omar(datin vogue?) kerna telah mengapi-apikan aku sampai aku tersedak asap lalu buat blog sambil garu ketiak umpama kera uia mengintai 'mouse' si seri.

Senyum dan bergembiralah selagi mampu, kerna senyuman kita akan membuat yang lain tersenyum jua! waddup brahh!!